|
Laboratoř kolejových vozidel |
Umístění Laboratoře kolejových vozidel (LKV):
Institut dopravy; FS, VŠB-TU Ostrava
Ústav dopravní techniky Institutu dopravy
Personální obsazení LKV:
Jméno – e-mail |
Místnost |
Telefon |
Ing. Jan FAMFULÍK, Ph.D. vedoucí LKV |
A 639 |
59 732 4553 |
Ing. Peter GALVAS
|
A 639 |
59 732 4553 |
Lokomotivní simulátor
Popis | Literatura | Podpora rozvoje | Možnosti využití | Foto |
Lokomotivní simulátor představuje výukové zařízení, které je potřeba i s ohledem na vysoké pořizovací náklady dostatečně využívat. Proto je potřeba stanovit předpokládané činnosti v oblasti výuky, které budou v laboratoři realizovány. Využití laboratoře je možno rozdělit do dvou oblastí.
První oblastí je zapojení laboratoře do výukového procesu studentů bakalářského, magisterského a doktorského studijního programu ve vhodných předmětech. V této oblasti lze využívat laboratoř lokomotivního simulátoru v následujících oblastech:
Mechanika vlakové dopravy, řešení vlakové rovnice a vlivů jednotlivých složek rovnice na pohyb vlaku.
Konstrukce kolejových vozidel a jejich částí, ovládacích prvků kolejových vozidel a jejich ovládání.
Řízení hnacích vozidel, technologie obsluhy hnacího vozidla.
Technologie řízení železniční dopravy, principy a činnost návěstní soustavy a činnosti vlakového zabezpečovacího zařízení.
Realizace výzkumné a vývojové práce v oblastech jízdy kolejových vozidel, optimalizace jízdní doby vlaku a spotřeby energie.
Výzkumu a ověřování v oblasti ergonomie obsluhy hnacího vozidla.
S ohledem na možný rozsah výuky v laboratoři lokomotivního simulátoru je potřeba uzpůsobit studijní program jednotlivých studijních oborů. V magisterském studijním programu by bylo žádoucí vytvořit samostatný předmět zabývající se řízením a ovládáním kolejových vozidel, aby byl zajištěn dostatečný prostor pro využití laboratoře.
Druhou oblastí využití laboratoře lokomotivního simulátoru představuje možnost zapojení výuky na lokomotivním simulátoru do procesu školení pracovníků železničních dopravců. Tato oblast se jeví s ohledem na liberalizaci železničního trhu jako perspektivní a mohla by zajistit pro provoz a další rozvoj laboratoře potřebné finanční prostředky. Cílovým řešením by pak mohlo být zahrnutí školení na lokomotivním simulátoru do procesu získávání způsobilosti k řízení kolejových vozidel, které provádí Drážní úřad ČR. V této oblasti využití laboratoře lze realizovat školení v těchto oblastech:
Řízení hnacích vozidel, technologie obsluhy hnacího vozidla.
Řešení rizikových a jinak významných situací v železničním provozu.
Ověřování znalosti návěstní soustavy a funkce vlakového zabezpečovacího zařízení.
Výše nastíněné činnosti v jednotlivých oblastech jsou předpokladem odpovídajícího využití laboratoře lokomotivního simulátoru. Základní podmínkou realizace uvedených simulačních úloh je však spolehlivě fungující lokomotivní simulátor na vysoké technické úrovni.
Více
<nahoru>
Skripta:
Mechanika v dopravě
Disertační práce:
Modelování a zobrazení železničního provozu na počítači
Závěrečné práce:
Porovnání výsledku výpočtu a měření provedeném na lokomotivním simulátoru
<nahoru>
Projekt FRVŠ:
Inovace výuky předmětu Laboratorní cvičení z provozu vozidel (LCPV)
Řešitelé: Ing. Jan Famfulík, Ph.D., Ing. Jaromír. Široký, Ph.D., Ing. Jana
Míková, Ph.D., Ing. Jiří Strnisko
<více>
<nahoru>
Výuka studentů:
Lokomotivní simulátor je využívám při výuce studentů bakalářského programu oboru Dopravní technika (Dopravní technika a technologie) v rámci předmětů: Mechanika v dopravě, Provoz dopravních prostředků.
Při výuce mgr. studia je využívám studenty oboru Dopravní technika a technologie, spec. Kolejová vozidla pro praktické ověřování teoretických poznatků a získávání odborného technického přehledu v rámci předmětů: Teorie dráhových vozidel, Provoz dráhových vozidel, Laboratorní cvičení z provozu vozidel.
Dále je využívá při zpracovávání závěčných prací studentů ve všech stupních studia.
<nahoru>
<nahoru>