Famfulík, J. a kol.: Lokomotivní simulátor

Úvod

Aplikace lokomotivních simulátorů lze rozdělit do dvou oblastí použití. První oblast použití představují lokomotivní simulátory budované v minulosti pro potřeby železničního podniku ČSD. ČSD jako monopolní dopravce využíval lokomotivní simulátory k výcviku strojvedoucích v řízení a obsluze hnacích vozidel (do současnosti se zachovalo funkční zařízení tohoto typu v DKV Česká Třebová).

Druhou oblasti použití představuje vysoké školství. V rámci bývalé ČSSR měla v oblasti dopravního školství největší význam Vysoká škola dopravy a spojů v Žilině. Na této vysoké škole byl vybudován lokomotivní simulátor 1. vývojové generace s vizualizací skutečného traťového úseku pomocí filmové techniky. Tento lokomotivní simulátor představoval nejvyšší realizované technické řešení a umožnil několika generacím železničních inženýrů výcvik v oblasti řízení kolejových vozidel. Přesto nebylo možno s ohledem na rozvoj počítačových technologií zabránit zastarání tohoto lokomotivního simulátoru. Další lokomotivní simulátory vyšších vývojových generací již vybudovány nebyly.

Aplikace lokomotivních simulátorů v zahraničí dosáhla vyšší úrovně než v ČR. To je dáno vyšší technickou úrovní železniční dopravy. Rozvoj vysokorychlostní železniční dopravy způsobil nutnost aplikace lokomotivních simulátorů do oblasti školení personálu železničních dopravců. Proto byl realizován vývoj lokomotivních simulátorů nejvyšší technické úrovně na komerční bázi. Lokomotivní simulátory jsou tak vyvíjeny a vyráběny specializovanými společnostmi a nabízeny železničním dopravcům v různých variantách provedení (např. Simutrain francouzské firmy Giravions Dorand Industries, která vytváří ucelené pracoviště pro výcvik strojvedoucích vlaků a je využívána francouzskými železnicemi SNCF).

Nejvyšší v současnosti realizovaný vývojový stupeň představují lokomotivní simulátory, které kromě využití výpočetní techniky pro simulační výpočty využívají počítače pro digitální vizualizaci trati. V rámci dosažení maximálního vjemu při řízení vozidla je použit pohybový systém vyvozování silových účinků na obsluhu simulátoru pomocí hydraulického naklápěcího systému, který byl převzat z obdobně konstruovaných leteckých simulátorů. Simulátory tohoto typu jsou obvykle pořizovány významnými železničními společnostmi po celém světě (např. u francouzských státních železnic SNCF, kde slouží k výcviku strojvedoucích vysokorychlostních vlaků TGV ve výcvikovém centru Hellemes, nebo výcvikové centrum německých železnic DB AG v Mainz vybudované firmou Krauss Maffei a Daimler Benz Aerospace).

 

Obsah textu:
Předmluva
Obsah
Seznam zkratek a symbolů
Úvod
1 Lokomotivní simulátor
1.1 Ovládací pult lokomotivního simulátoru
1.2 Popis ovládacích a sdělovacích prvků na ovládacím pultu simulátoru
1.2.1 Ovládací prvky na řídícím pultu simulátoru
1.2.2 Sdělovací prvky na řídícím pultu simulátoru
2 Matematický model simulace jízdy vlaku
2.1 Rovnováha podélných sil 26
2.2 Výpočet vozidlového odporu soupravy vozidel
2.3 Výpočet traťového odporu soupravy vozidel
2.4 Výpočet odporu ze zrychlení soupravy vozidel
2.5 Výpočet adhezních poměrů při simulaci
2.6 Matematický model činnosti samočinné vlakové brzdy
3 Výpočet teoretické jízdní doby
3.1 Průběh rychlosti vozidel – tachogram
3.1.1 Výpočetní metoda
3.1.2 Setrvačný sklon
3.1.3 Konstrukce s0 – V diagramu
3.2 Výpočet teoretické jízdní doby pro traťový úsek Bohumín - Čadca
3.2.1 Redukovaný traťový profil
3.2.2 Konstrukce tachogramu jízdy
4 Hospodárné vedení vlaku
4.1 Postupy a metody řešení
4.2 Spotřeba elektrické energie
4.3 Analýza pohybu vlaku
4.3.1 Rozjezd vlaku
4.3.2 Pohyb rovnoměrnou rychlostí
4.3.3 Výběh
4.3.4 Brzdění vlaku
4.3.5 Zvláštní případy
4.4 Ověření teoretických poznatků
4.4.1 Základní model vlaku a trati
4.4.2 Model trati A
4.4.3 Model trati B
4.4.4 Model trati C
4.4.5 Model trati Bohumín - Přerov
4.5 Citlivostní analýza spotřeby trakční elektrické energie
4.6 Závěr
5. Organizování a provozování drážní dopravy
5.1 Základní pojmy
5.2 Používání návěstí
5.3 Umístění návěstidel
5.4 Značení návěstidel
5.5 Návěstí samostatných předvěstí a hlavních návěstidel
6. Obsluha simulátoru
6.1. Start simulátoru a jeho vypnutí
7. Servisní formuláře
7.1. Hnací vozidlo
7.1.1. Záložka Lokomotiva
7.1.2. Záložka Data tažných sil
7.1.3. Záložka Data brzdících sil
7.2. Vozy
7.2.1. Záložka Osobní vůz
7.2.2. Záložka Nákladní vůz
7.3. Vlaková souprava
7.4. Modul Traťový úsek
8. Řízení simulace jízdy vlaku
8.1. Sestavení profilu simulační úlohy
8.2. Spuštění simulační úlohy
8.3. Sledování postupů řízení lokomotivy
8.4. Aktivní zásah instruktora do průběhu simulační úlohy

 

Část 1 - 2

Část 3 - 4

Část 5

Část 6 - 8